عملیات اجرایی پروژه راهبردی قطار کرمانشاه- خسروی باوجود بهره‌مندی از مصوبه سفر رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۰که قرار بود سه ساله ساخته شود؛ با گذشت ۱۳ سال همچنان لاک‌پشتی به‌حرکت خود ادامه می‌دهد.

راه آهن کرمانشاه - خسروی پس از ۱۳ سال همچنان نیمه‌تمام

به‌گزارش قدس آنلاین، عملیات اجرایی پروژه راهبردی قطار کرمانشاه- خسروی باوجود بهره‌مندی از مصوبه سفر رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۰که قرار بود سه ساله ساخته شود؛ با گذشت ۱۳ سال همچنان لاک‌پشتی به‌حرکت خود ادامه می‌دهد. سال ۹۶ بود که خط ریلی کرمانشاه با عنوان بزرگترین راه‌آهن غرب کشور با طول ۶۰۵ کیلومتر با اتصال شهر کرمانشاه به‌خط ریلی ملایر- اراک شروع به‌کار کرد؛ اما نیمه‌تمام مانده است. این خط پس از گذر از اسلام آبادغرب، گیلانغرب و قصر شیرین باید به‌مرز خسروی در مرز ایران به‌عراق برسد و در ادامه این خط ریلی در کشور عراق پس از عبور از خانقین به‌بغداد و موصل ختم شده و در ادامه در دیرالزور، رقه و حلب در کشور سوریه ادامه پیدا کند؛ اما می‌بینیم که با وجود اهمیتی این خط آهن دارد، همچنان پس از گذشت بیش از یک دهه نیمه‌تمام مانده است.

اهمیت این خط آهن از این جهت است که این خط به‌عنوان سریع‌ترین مسیر ریلی ایران به‌عراق برای ترانزیت کالا محسوب می‌شود و بیشترین حجم ترانزیت کالاهای صادراتی به‌کشور عراق که حدود ۳۹ درصد صادرات به‌این کشور است، از مرزهای کرمانشاه انجام می‌شود، همچنین در کنار این مسئله کرمانشان دوازه عتبات عالیات شناخته و مرز خسروی نزدیک‌ترین نقطه دسترسی ایران به‌بغداد، نجف و کربلا محسوب می‌شود.

کارشناسان معتقدند که راه اندازی این خط آهن از چند جهت برای ایران ثمرات اقتصادی بسیاری به‌همراه دارد؛ اول اینکه تحولی اساسی در حمل‌ونقل غرب آسیا ایجاد خواهد کرد و کالاهای تولیدی این قاره راحت‌تر به‌آب‌های مدیترانه و اروپا منتقل می‌شود و در مرحله بعد تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل در شرایط تحریم می‌تواند منبع درآمد قابل توجهی برای کشور به‌ارمغان بیاورد.

یکی از مهمترین مشکلاتی که پیشروی این پروژه را با کندی مواجه کرده همچون دیگر پروژه‌ها، بحث اعتبارات است. سال ۹۸، احمد صفری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس ضمن انتقاد از روند کند اجرایی شدن پروژه اعلام کرده بود که با تخصیص قطره چکانی بودجه، نمی‌توان امیدوار بود که خط آهن خسروی به‌سرانجام‌ برسد. این پروژه نیازمند عزم جدی از سوی مسئولان است.

راه آهن کرمانشاه- خسروی پس از ۱۳ سال همچنان نیمه‌تمام

در همان سال هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه ابراز کرده بود که یکی از مطالبات جدی استان تامین اعتبار یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی برای اتمام پروژه راه‌آهن کرمانشاه- خسروی توسط دولت است؛ منتظریم در بودجه سال ۹۹ این مسئله دیده شود. در سفر ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۱ رییس جمهور به‌کرمانشاه ۶۰۰ میلیارد تومان برای ادامه فعالیت این پروژه اختصاص داده شد؛ اما با گذشت بیش از یک سال و چهار ماه از این مبلغ تنها ۱۵۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد که این میزان تنها یک‌چهارم مبلغ وعده داده شده بود. چنانچه در همان دوره این پروژه به‌صورت جدی پیگیری می‌شد با ۷۰۰ میلیارد تومان به‌اتمام می‌رسید؛ اما امروز با توجه به‌تورم به‌آمده این رقم چندین برابر شده است، کمااینکه مطالبات پیمان‌کاری که سال گذشته به‌حدود ۱۰۰ کیلیارد تومان رسیده بود و قطعا در سال جاری افزایش یافته است هم وجود دارد.

در ۲۲ مرداد ماه سال گذشته محمد طیب صحرایی، استاندار کرمانشاه از دستور وزیر راه و شهرسازی برای تامین اعتبار حداقل ۲ هزار میلیارد تومانی برای راه آهن کرمانشاه- اسلام آباد غرب خبر داد و ابراز امیدواری کرد که حتی تا سه هزار میلیارد تومان نیز به این پروژه تخصیص یابد، به گفته وی با تامین این اعتبار دهه فجر سال آینده(۱۴۰۳) شاهد افتتاح این مسیر ریلی خواهیم بود.

آخرین اظهارنظرها در خصوص این پروژه مربوط به ۱۴ تیرماه سال جاری بود که محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه از تخصیص اعتبار ۳۰ هزار میلیارد تومانی به ‌پروژه خبر داده و گفته بود: این مبلغ قرار است طی سه سال به‌پروژه راه آهن کرمانشاه- خسروی تزریق شود.

این گفته درحالی است که در ابتدای دهه ۹۰ که قرار بود این خط آهن ساخته شود مسئولانِ وقت وعده سه ساله برای ساخت آن داده بودند که پس از گذشته ۱۳ سال همچنان عنوان می‌کنند تا ۳ سال دیگر پروژه تکمیل می‌شود!

به‌گفته صحرایی اهمیت این اعتبارات در این است که نیازی نیست منتظر تخصیص بمانیم، چراکه این اعتبارات تخصیص شده و نقد است و فقط دولتی می‌خواهد که همت کرده و پروژه را اجرایی کند.

راه آهن کرمانشاه- خسروی پس از ۱۳ سال همچنان نیمه‌تمام

طبق گفته صحرایی در حال حاضر پیشرفت پروژه حدود ۴۰ درصد است.

همچنین طبق گفته نجفی، معاون عمرانی استانداری کرمانشاه این پروژه فازبندی شده؛ فاز اول پروژه مسیر کرمانشاه-اسلام آبادغرب است که زیرسازی این مسیر ۸۶ درصد پیشرفت داشته و در مجموع با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.

همچنین امروز مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی هم در توییتی نوشت: طرح ریلی کرمانشاه- خسروی در ذیل ابتکار ‎ایران راه به طول ۲۶۳ کیلومتر و پیشرفت ۳۶ درصدی در حال احداث است. این پروژه ضمن تکمیل کریدور شرقی غربی، اتصال ریلی ایران و کشورهای آسیای میانه را به‌عراق و دریای مدیترانه فراهم می‌سازد.

حالا مردم کرمانشان چشم‌انتظارند ببینند این بار دولتمردان به‌وعده‌های خود عمل می‌کنند و آیا دولت چهاردهم تحقق این پروژه را اولویت برنامه‌های خود قرار می‌دهد یا اینکه این دولت هم همچون دو دولت گذشته تنها به‌دادن وعده بسنده می‌کند و از فرصت اشتغالزایی چند هزار نفری که افتتاح این پروژه می‌تواند برای مردم کرمانشاه به‌وجود آورد، چشم‌پوشی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.